søndag 15. november 2009

ITALIA2009

I og med at jeg er så treig med å blogge om italiaturen gidder jeg ikke å ha noe detaljert innlegg om turen, men heller nevne litt sånn småfakta om hva jeg bedrev tiden min med nedi der.


Vi dro som nevnt ganske så tidlig om morran, og tiltross for at jeg ikke akkurat er noe morramenneske greide jeg å komme meg opp ganske så med en gang. Vi mellomlanda i Amsterdam, og det eneste jeg rakk å se av den flyplassen før vi måtte farte videre til neste gate var en Starbucks.. triste greier at vi ikke hadde bedre tid. Så kom vi da til Roma og var der til Lørdag. Det ble en del guiding mens vi var der. Var jo greit nok det, men litt kjedelig i lengden, tro meg. Været var heller ikke helt på topp, men jeg virkelig elsker Roma så jeg hadde det strålandes! Mens vi var i Roma, så vi Colloseum, Forum Romanum, St. Peter kirken, Det sixtinske kappel, Vatikanmuseet, Pantehon og litt av hvert andre saker som jeg ikke kommer på i farten. Noe som var litt festlig da, var at Paven hadde gudstjeneste da vi var inne i St. Peters kirken. Spenstig hæ?

Også måtte jeg selvfølgelig ta en tur på Hard Rock Café :D og der hang antrekket som Jimi Hendrix brukte da han var på sitt siste besøk i Sverige i 1970.

Etter å ha vært i Roma i som sagt 3 dager dro vi videre til Firenze med tog. Firenze er en koselig by, og det var gåavstand til alt. I Roma tok vi metroen vettu :) I Firenze hadde vi også en guide, og jeg skal si den dama var glad i å snakke! Hu snakka på både innpust og utpust, og tilogmed lærern syntes det ble litt mye etterhvert. Vi var ihvertfall i Dantes hus, Galleria dell'Uffizi, Palace Pitti, masse kirker, Cattedrale di Santa Maria del Fiore (Il Duomo), Giardino di Boboli +++. Fra Firenze dro vi også ut til en vingård hvor vi traska rundt og sjekka ut stedet og spiste nydelig mat!

Samme dagen dro vi på konsert med Spaghetti Western Orchestra, som var en gjeng med dudemenn fra Australia som spilte musikk av Ennio Morricone. De brukte rundt 100 intrumenter, deriblant en cornflakes eske...

Jeg og to til var også på et Serial Killer Museum.

Så gikk ferden videre til Venezia, en by jeg ikke har vært i før. Det var en skikkelig koselig by, med sinnsykt mange broer. Etter å ha pusta ut på hotellrommet tok vi oss en tur med "båtbuss" på Grand Canal og endte opp på St Marco plassen. Derfra (etter en kjapp tur innom St. Marco katedralen) kunne vi sprade som vi ville, så da gikk ferden til Hard Rock Café Venice :) Underveis møtte vi store deler av Japan, da en hel plass var stappa med japser som sto i kø for å kjøre gondol.. det er ikke lett alltid altså!

Iløpet av turen har jeg utviklet en liten fascinasjon for duer. Duer er egentlig bittelitt undervurderte for de var ganske så koselige da jeg mata en hel gjeng i Venezia.

Vel, ser visst ut som det ble litt detaljert allikevel, men jeg er sikker på jeg kunne lagd det her innlegget enda lenger hvis jeg virkelig skulle vært detaljert...

Må si jeg savner maten da, og det å drikke vin til hvert måltid.
Kommer tilbake med bilder senere :)

Arrivederci!

Ingen kommentarer: