lørdag 12. september 2009

Kulturnatt i Bergen

Igår var det kulturnatt i Bergen, og tiltross for pøsende regn dro jeg inn til Bergen for å være kulturell. I forbindelse med kulturnatt var det masse som skjedde rundt om i Bergen, mye var gratis, og det var masse folk der. Ingen ville være kulturell sammen med meg pga været, så jeg sprada en god stund rundt alene inni Bergen by. Først dro jeg på blant annet Lepramuseet, hvor man kunne lese om de spedalske gjennom tidene. Faktisk veldig interessant, og jeg visste ikke at Norge var så utsatt som det var på slutten 1800-tallet, og da spesielt i Bergen.

Etter en god stund der, jeg haddde nemlig litt problemer med å finne veien dit, vandra jeg videre og titta litt i butikker, før veien videre gikk til Det Hanseatiske Museum. Men før den tid kom, bestemte Katrine seg for å joine meg, og kom med bussen til byen.

Jeg hadde nemlig store planer om å bli med på spøkelsesvandring inne på museet, men det viste seg desverre å være fullt, så vi fikk bli med på en vanlig omvisning istedet. Det var forsåvidt ganske lurt av oss, da det var to damer der som skjønte at vi ville på spøkelsesvandring, og ga oss billettene sine. Utrolig trivelig! Museet lå forresten nede på Bryggen, så nå har jeg altså vært inni i Bryggen. Spenstig!
Spøkelsesvandringa besto av at det var et medium som var med oss rundt om i de forskjellige rommene, og fortalte om spøkelser som var der sammen med oss. Ei gammel dame fra 1800-tallet sto nesten ved siden av meg faktisk....
Uansett, jeg kjøpte meg 2 cder, White Stripes - Icky Thump og Late of The Pier -Fantasy Black Channel. Det var salg da sjøh ;)

Mens jeg sto ved en scene og så på noen danse salsa, var det en fyr som kom bort og ga meg en regnponcho.
Sjekk meg reklamere for Bergens Tidende a! :p
Her er en snasen fontene midt i byen. Vannet heter Lille Lungegårdsvann og er en åttekantet innsjø. Utrolig fint å vandre forbi den om natta :) og det lyset oppe på "himmelen" er Ulrikstoppen som jeg var på for en uke siden.

Ingen kommentarer: