fredag 27. mars 2009

Gran Torino

Dæven for en bra film! :D Jeg endte opp med å se den igår kveld, og det er jammen meg den beste filmen jeg har sett på lenge. Jeg skjønner godt at den har fått en 6'er. Clint Eastwood spiller både hovedrollen og regisserer filmen. Snakk om talent! :D

Han har jo vært med i mange andre bra filmer også, en del western filmer, som jeg ikke akkurat kan kalle yndlingssjangern min, men han er flink. Det skal han ha.
Filmen handler ihvertfall om Walt Kowalski, en gammel gretten veterankriger som deltok i vietnamkrigen og som akkurat har mistet kona si. Han bor i et strøk med masse Hmong folk (altså folk fra Kina og sørøst Asia) og det eneste lyspunktet i livet hans er en 1972 Gran Torino bil som han holder i tipptopp stand. Han kan ikke fordra verken familien sin eller naboene sine, men en dag da yngste sønnen Thao i nabohuset blir presset av fettern sin gjeng til å stjele Gran Torinoen begynner det å skje ting.

Utrolig bra film som handler om å få vekk fordommer og om å beskytte andre.

Clintern er utrolig bra i den filmen her, og jeg begynte til og med å gråte litt på slutten :)

Ingen kommentarer: